Foredrag og fællesspisning i Klima-køkkenet: Guld i gemmerne – fokus på syltning
Til dette sidste Klimakøkken-arrangement for 2025 skal vi arbejde med, hvordan vi konserverer grønne råvarer. Vi skal arbejde med at sylte og høre om de mange fordele, der kan være ved at sylte, fermentere og gemme til en anden tid.
Arrangementet er støttet af Folkeoplysningspuljen og Nordea Fonden.
Program
Kl. 17-18: Workshop (GRATIS)
Kl. 18-19:30: Fællesspisning (50 kr. – betales ved indgangen kontant eller via Mobilepay.)
Kl. 19:30-21: Foredrag (GRATIS)
Sylteworkshop
Vi skal sylte og fermentere ud fra højskolens kogebog ”Klimakøkken.” Forfatteren bag bogen og lærer i Madhåndværk, Anika Karlsen Thor, guider os gennem processerne omkring, hvordan vi forlænger og dermed udvikler vores råvarer.
Alle får et lille glas guld til gemmerne med sig hjem.
Fællesspisning
Køkkenet serverer en lækker grøn og klimavenlig menu for os alle, hvor syltede og fermenterede elementer vil indgå.
Foredrag
Vi inviterer til to spændende foredrag med fokus på fordelene ved at konservere og gemme til en anden tid og trygheden i at gøre det – både på et personligt plan og et mere kunsthistorisk plan.
Syltning blev vejen ud af stress v/ Maja Maria Loges, kok
Kok Maja Maria Loges brugte syltning til at komme igennem en stresssygemelding og fandt ro ved at samle, sanke, plukke, sylte og gemme til bedre tider. Hun fortæller om, hvordan den oplevelse og det håndværk skabte en passion omkring konservering og det at forlænge og udvikle levetiden på vores afgrøder. Det er ikke bare er godt for lageret i kældrene, men også for krop, sjæl og ikke mindst klimaet.
Syltning fra et kunstnerisk perspektiv v/ Tue Winther, højskolelærer
Nødvendigheden efter at gemme til kommende og – måske – trænge tider er ikke kun noget, der gør sig gældende inden for kogekunsten. Kunstnere og kunsthåndværkere har beskæftiget sig med tematikken gennem mange 1000 år.
Højskolelærer Tue Winther stiller spørgsmålene: Hvordan udvikles et eftermæle? Kan det konserveres, og i nedbrydningsprocessen så forandre sig til noget andet? Hvorfor slagter og konserverer kunstner Bjørn Nørgaard en hest? Er grauballemanden et kunstværk? Og hvorfor står syltekrukken som en ikonisk form, som kunstnere har udfoldet sig på siden tidernes morgen?