Højskolens køkken

Højskolens hjerte og nerve

Løgumkloster Højskoles køkken er hjertet af højskolen, som med sin beliggenhed i kælderen spreder liv, duft og madglæde til hele skolen.

Et bæredygtigt og grønt køkken
Køkkenet på Løgumkloster Højskole arbejder så vidt muligt ud fra tesen om bæredygtighed, og med et dogme om friske grøntsager, god smag og modet til at eksperimentere.

På de korte kurser udarbejdes menuplanen efter modellen: 5-1-1 dvs. 5 dage med vegetarisk kost, 1 dag med fisk og 1 dag med kød.

På de lange kurser udarbejdes menuplanen efter hensigtserklæringen om fortsat fokus på det grønne og bæredygtige køkken, der lejlighedsvis kan suppleres med fisk eller kød.

Vi køber så vidt muligt økologisk og lokalt ind. Du vil også kunne opleve, at netop din livret kan optræde til flere måltider, men i forskellige klæder, da vi går ind for at stoppe madspild, og derfor nytænkes eventuelle rester i nye spændende kombinationer.

Skæve grøntsager
Vi køber ‘skæve’ grøntsager via vores leverandør - for os kan alle grøntsager spises, uanset om de er grimme, for store eller for skæve. Dermed hjælper vi både lokale avlere med at få afsat deres grøntsager, og miljøet ved at stoppe madspild. Ligeledes dyrker vi så mange grøntsager som overhovedet muligt i vores Middelalderhave.

Kom bare ind
Du er altid velkommen i køkkenet uden for spisetiden, om det er blot for at tanke kaffe og te inden det næste spændende kursus går i gang, eller om det er for at lære endnu mere om bæredygtighed, er nysgerrighed på grøn mad eller måske lige skal have et stop-madspilds-trick med hjem til din egen dagligdag.

Her kan du se et eksempel på en madplan

Udlejning af spisesal og køkken

Skal køkkenet på Løgumkloster Højskole danne rammen om dit næste arrangement eller kursus?

Næsten alt kan lade sig gøre i køkkenet på højskolen.

Vores spisesal har plads til 80 spisende gæster og ligger i naturlig forlængelse af vores køkken, så man som gæst altid fornemmer det pulserende liv i køkkenet.

Vi klarer madlavningen, oprydningen og tager godt i mod jer til hvert eneste måltid, så du blot kan læne dig tilbage og nyde det arrangement, du har stablet på benene.

Forespørgsler omkring udlejning kan rettes enten via hovednummer eller via knappen nedenfor.