Den levende Middelalderhave

Middelalderhaven

Haven supplerer vores bæredygtige køkken med urter, grøntsager, bær og frugt, danner rammen om ‘Åben-have’-arrangementer, inspirerer til naturoplevelser og undervisningsforløb for skoleelever og børnehaver i Løgumklosters nærområde, ligesom den er til glæde og gavn for både korte og lange kursister, der bruger haven til alt fra selvforsynings-fag til terapihave.

Visionen

Visionen med Løgumkloster Højskoles middelalderhave er, at skabe en levende have fyldt med liv, fællesskab og naturoplevelser for både lokalbefolkningen i Løgumkloster og omegn, samt for højskolens kursister.

Havens udformning og aktiviteter bidrager til fællesskaber på tværs af generationer i Løgumkloster. Den er et samlingssted for både højskolens kursister og elever, lokalbefolkningen og med samarbejder med både kirken og refugiet i Løgumkloster.

Middelalderhaven er et projekt, der danner ramme om både historiske, kulturelle og naturvidenskabelige formidlingsaktiviteter og oplevelser. Haven formidler planter og viden om klosterhaverne i middelalderen og inspirerer samtidigt til nye måder at dyrke sin have på med en skovhave, permakultur og økologiske dyrkningsprincipper. Man kan både finde frugttræer, bærbuske, krydderurter, historiske lægeurter, grøntsager, insektvenlige planter og blomstrende stauder rundt omkring i haven.

Middelalderhaven er støttet af:

Hoejskolerne_Sticker_logo_25mm_Hoejt_300dpi.jpg
8eaaef42-56d0-4beb-b827-4f8e6abffa05.jpg