Et rigt højskoleliv

En højskole med plads til alle

Vi vil på Løgumkloster Højskole gøre vores ypperste for at give dig lidt af alt det, som vi tror på, at et rigt højskoleliv skal indeholde.

Højskolen har hold med maksimalt 60 lange elever. Vi tror på, at den bedste højskoleoplevelse er den, hvor der er tid til det enkelte menneske, hvor alle lærer hinanden indgående at kende og bliver én stor familie.

På Løgumkloster Højskole møder du også internationale elever, som sammen med os er med til at definere, hvorfra vi står og ser den globale verden.

Kort sagt er Løgumkloster Højskole for alle. Her er plads til mange forskellige interesser og måder at være i verden på - til fester til den lyse morgen og til at søge roen inde på værelset.

Vi har også løbende korte kurser med emner såsom natur, kunst, familieliv, medier eller noget helt femte. Disse kurser skaber møder mellem generationer og derved højskoleliv - om du er barn, ung, midaldrende eller pensionist.

Højskole skal opleves, og måske ved du først, hvad du egentlig fik ud af det, når du tager afsted igen.

Bevidst om fortiden, forpligtet på fremtiden

Vi er ikke et kloster, ej heller en højskole for et kloster. Løgumkloster Højskole er en almen grundtvigiansk højskole i den lille, levende, naturskønne by Løgumkloster i Sønderjylland.

Vi ligger midt i den pulserende grænseregion, hvor dansk, tysk og frisisk kultur har levet side om side i århundreder og skabt et krydsfelt, hvor meget frugtbart kunne og kan opstå.

Af krig og fred gror udviklingen, og vi ånder bogstaveligt talt historie. For lige her, hvor vi bor, slog cisterciensermunke sig ned for 800 år siden. Deres på en gang simple og dybe leveregel Ora et labora – bed og arbejd - tager vi med ind i nutiden. Vi er inspireret af deres styrke til finde ro i sig selv og modstå verdens travlhed. Men vi er lige så optaget af deres udadvendthed og virkelyst.

Vores opgave er at skabe nærvær, samvær og livsbegejstring ved at række bagud i historien og lære af tidligere generationer - men samtidig bruge vores kritiske sans, som man uundgåeligt får i bagklogskabens klare lys.