Klima-køkkenet på Løgumkloster Højskole

Støttet af Vekslevirke-projektet fra Nordea-Fonden

Klima-køkkenets formål

Klimakøkken i Løgumkloster er et projekt, der danner ramme om formidling og oplevelser rundt omkring et sporskifte til at spise bæredygtigt og klimavenligt for den almene danske befolkning.

Klimakøkkenet i Løgumkloster er et fællesskabsprojekt, som skal nedbryde kløften mellem unge og gamle, professionelle og madelskere, gartnere og supermarkedets kunder, klimatosser og gourmeter.

Klimakøkken i Løgumkloster henvender sig til mennesker i alle aldre, der vil gøre en forskel i deres egen livsstil og til madprofessionelle, der gerne vil gøre en forskel med deres arbejde.

Vi vil flytte holdninger og handlinger

·        ved at tilbyde grøn og bæredygtig mad, der smager godt og ser godt ud

·        ved at bruge sæsonbestemte og lokale råvarer og gøre dem holdbare på den mest energisparende måde

·        gennem formidling af viden og debat

·        gennem formidling af færdigheder, der sætter den enkelte i stand til at tilberede bæredygtig, sund mad

·        gennem formidling af færdigheder, der sætter professionelle i stand til at omstille deres køkkener til bæredygtig, ernæringsrigtig, velsmagende mad

Undervisnings-køkken - anlægges i foråret 2024

Der skal etableres et undervisningskøkken, der kan blive omdrejningspunkt for projektets aktiviteter. Undervisningskøkkenet skal både have karakter af produktions-køkken, hvor man tilegne sig færdigheder, men også formidlingsområde, hvor der kan holde foredrag, smagninger og debatter.

Køkkenet er placeret i Nordfløjens kælder med udgang til det nedsænkede område, der er forbundet med højskolens køkken, spisesal og ophold udenfor.

Der lægges så vidt muligt op til at åbne op til den eksisterende gang, for at udvide rummet på tværs af bygningen og samtidig skabe forbindelse til dagslyset fra glaspartierne.

a.   Bæredygtig madlavning til almindelige husholdninger

Vi vil have fokus på at tilberede og planlægge retter med et lavt CO2e aftryk. Det betyder, at vi vil arbejde med grønne retter, hvor hovedelementerne er grøntsager og bælgfrugter.

b.   Bæredygtig madlavning til kantiner og restauranter

Med samme fokus og følgende vores 13 principper for bæredygtig mad vil vi udvikle opskrifter, der kan bruges af storkøkkener og kantiner til mange mennesker. Der kan gøres en stor forskel hvor mange mennesker spiser, både fordi de store køkkener kan drive markedet og producenterne med deres efterspørgsel, men også fordi den enkelte kan inspireres til at spise mere bæredygtig mad på arbejdspladser, i skoler og andre steder, hvor storkøkkener står for maden.

c. Undervisning i madlavning til unge elever på højskoleophold

I mad-fagene er formålet at få kundskaber, lyst og nysgerrighed på at lave bæredygtig mad fra bunden. Der arbejdes produktorienteret, hvor vi med udgangspunkt i forskellige teknikker såsom henkogning, fermentering, syltning, bagning, saftproduktion mm. diskuterer madkultur, verdenskøkkener, bæredygtighed og madlavningsprocesser. Der skabes produkter undervejs, som vi smager på og diskuterer.

d. Ugekurser for højskolekursister

På ugekurser for højskolens lidt ældre segment af kursister, vil der ligeledes være fokus på formidling af ny viden om bæredygtighed, bæredygtig produktion af mad og råvarekendskab. Ugekurserne vil have temaer som

·        ”Grønne proteiner på den lækre måde”

·        ”Grønt køkken - sådan”

·        ”Brødbagning fra bunden”

·        ”Selvforsyning”

·        ”Vadehavets spisekammer”

·        ”Salatværkstedet”

·        ”Lær om årstidens råvarer og lokal økologisk produktion”.

e.  Fællesspisning

“Folkebevægelsen mod ensomhed” og “Danmark spiser sammen” er initiativer, der har vist, at fællesspisninger er et værn mod ensomhed. Og fællesspisning kan endnu mere: Med tiden vil det være inkubator for nye ideer eller løse konflikter, fordi man finder lejlighed til at snakke sammen, selvom man til daglig færdes i forskellige kredse.

I Klimakøkkenet er fællesspisning også en oplysende faktor: Vi spiser klimavenligt, velsmagende og smukt.

f. Terapikøkken

Vi ved i dag gennem craft psykologi, at repetitive bevægelser beroliger vores nervesystem. At skrælle gulerødder, at ælte dej, at skære brød, at forme småkager, at snitte salat: Kroppen kommer til ro ved at gøre det samme igen og igen.At skrælle gulerødder, at ælte dej, at skære brød, at forme småkager, at snitte salat: Kroppen, nervesystemet og dermed tankerne kommer til ro ved at gøre det samme igen og igen.

g.  Undervisning i bæredygtig livsstil til unge elever på højskoleophold – og CO2e certificering af højskoler
Vi vil gerne udvikle vores højskole til at kunne måle bæredygtighed på en måde, så den mindsker klimaangst, klimasorg og klimashame. Vi vil lave gode valg, der skal revurderes igen og igen i takt med at teknologien og videnskaben finder nye løsninger.

h. Udgivelse kogebog
Der udgives i en kogebog for Klimakøkkenet, med fokus på at tilberede og planlægge retter med et lavt CO2e aftryk, hvorKlima-køkkenet, der formidlerarbejdes med grønne retter, hvor hovedelementerne er grøntsager og bælgfrugter.

Opskrifterne kræser omkring at frembringe umami i grønne retter og nye måder at planlægge menuer, så man får en balanceret kost med tilfredsstillelse af alle sanser.

Styregruppe