Hvem er vi?

Løgumkloster Højskole er en selvejende institution etableret den 27. juni 2019.

Skolekredsen

Skolekredsen, der støtter op om skolens arbejde blev etableret den 13. juli 2019. Skolekredsen er åben for alle interesserede, og vi er glade for en hver, der vil være med. Det koster 200,- kr. om året at være medlem af skolekredsen. Ønsker du at blive medlem, skal du melde dig ind ved at udfylde formularen, som du finder ved at klikke her. Der skal udfyldes en formular pr. person, som ønskes indmeldt i skolekredsen.

Frivilligkredsen

Vi har en frivilligkreds, der bakker op om højskolens virke. Ønsker du at være med, så kan du finde mere om frivilligt arbejde, og melde dig ind, ved at klikke her.

Løgumkloster Højskoles værdier

Løgumkloster Højskole er en lokalt forankret højskole beliggende i Løgumkloster med nationalt og globalt udsyn. Højskolen har et kulturkristent fundament med stor åbenhed i forhold til både personlige og fælles forståelser og udtryk for tro, håb og ønsker for fremtiden.

Højskolens daglige virke er baseret på fællesskab, mangfoldighed og på personlig og fælles aktiv deltagelse der giver indflydelse både lokalt, nationalt og globalt. Idehistorie, filosofi og spiritualitet er nogle af de grundlæggende perspektiver, som bidrager til både forståelse af nutiden, til at skabe personlige og fælles drømme for fremtiden og til at give ideer til at skabe både personlig og fælles udvikling og forandring.

• Jørgen Demant

FORMAND (VALGT AF REFUGIET)

Jørgen Demant (f.1957) er uddannet Teolog fra Århus Universitet. Jørgen er sognepræst i Kgs. Lyngby i embedet siden 2001. Derudover er han tilknyttet Pastoralseminariet som lærer i prædikenlære og har udgivet bøger om gudstjeneste, liturgi og bønner. Jørgen er tidligere lærer på Grundtvigs Højskole i Frederiksborg.

E-mail: jtd@km.dk

• Marianne Gaarder

NÆSTFORMAND (VALGT AF SKOLEKREDSEN)

Marianne Garder er ansat ved Tønder Kommune som leder af Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Som repræsentant for Grænseforeningen stiller Marianne skarpt på udviklingen af det demokratiske samfund, afkodningen af den fælles kulturarv og de kulturerfaringer der omgiver grænselandet samt en reflekteret bæredygtig verden. For Marianne er værdighed et centralt element der betyder, at alle får mulighed for at udnytte deres muligheder og færdigheder, inspireres til at indgå i konstruktive sammenhænge og skabe fællesskaber, der kan gøre en forskel.

E-mail: mariannegarder@gmail.com

• Niels Ole Krogh

MEDLEM (VALGT AF SKOLEKREDSEN)

Niels Ole Krogh er bosiddende i Flensborg, hvor han er journalist på Flensborg Avis. Han er et udpræget grænselandsmenneske. Sønderjyde fra Jels/Rødding med både dansk og tysk statsborgerskab. Indgående kendskab til den grænseoverskridende region og begejstret for såvel frisisk som dansk og tysk kultur. En stor fan af højskolen - især Løgumkloster Højskole - og det levende møde mellem mennesker. I øvrigt far til to børn, naturmenneske med uddannelser fra Danmarks Journalisthøjskole, Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.

E-mail: krogh@borderpress.dk

• Kirstine Bjerregaard

MEDLEM (VALGT AF SKOLEKREDSEN)

Kirstine bor i Tønder med sine 2 drenge. Til daglig arbejder hun i kommunens myndighedsafdeling som fysioterapeut. Hun er tidligere uddannet lærer og har undervist både som lærer og fysioterapeut. Den næste udfordring hun har sat dig for er en kandidat i Landskab og Planlægning på Københavns Universitet. I fritiden nyder hun både naturen i Marsken med familien og udforsker nye steder og kulturer i verden. Kristine brænder for at få flere unge mennesker til landsdelen. Her kan de nyde naturen, opleve vores historie og ikke mindst sætte et præg på lokalsamfundet.

E-mail: kirstinebjerregaard@yahoo.dk

• Jens Torkild Bak

MEDLEM (VALGT AF SKOLEKREDSEN)

Torkild Bak (f. 1952) er teologisk kandidat fra Københavns Universitet og har siden suppleret teologien med en mastergrad i offentlig ledelse, MPM, fra Syddansk Universitet. Torkild var fra 1983 til 1993 sognepræst i Møgeltønder, hvor han fattede kærlighed til grænselandet og marsken. Som domprovst i Ribe fra 1993 har han bl.a. været optaget af at styrke og nytænke forbindelsen mellem det folkelige og det kirkelige. Han er initiativtager til og i formandskabet for den tværfaglige tænketank FEKK (Forum for Europæisk Kirkekundskab) og har senest været projektansvarlig for to folkemøder i regi af Ribe Stift, ”500 års reformation” i oktober 2017 og ”Grænsen” i oktober 2021.

E-mail: torkildbak@gmail.com

• Mathias Knudsen

MEDLEM (VALGT AF REFUGIET)

Mathias er økologisk landmand i Bedsted som 3. generation på slægtsgården, der drives med planteavl og opdræt af fedekvæg. For Mathias gælder ”Du skal aldrig dyrke din ager, således at du glemmer at dyrke din sjæl” og derfor omlagde han landbruget til økologisk brug i 1997 og nyder livet som økologisk landmand. Siden 2014 sidder Mathias i Tønders Kommunalbestyrelse med plads i økonomiudvalget. Han har derudover været med til at oprette Bedsted Friskole og stod som formand for Løgumkloster Refugium bag genoprettelsen af Løgumkloster Højskole i 2019.

E-mail: matknu2@gmail.com

• Jannik Lorenzen

MEDLEM (VALGT AF GRÆNSEFORENINGEN)

Jannick (f. 1994) er født og opvokset i Ballum, hvor han i dag ejer og driver Klægager - Den Gamle Digegreves gård. Uddannet Cand. Negot i Turisme og Erhvervsøkonomi ved SDU Kolding i 2022.

Til dagligt er han bosiddende i Visby med familien, på et lille landsted.

E-mail: mail@klaegager.dk