Kommende korte kurser

1 - 4 uger på Løgumkloster Højskole - nedenfor finder du programmet for 2024

Værkstedskursus i naturens tegn - Naturvandring / Broderi-eksperimenter / Akvarel / Grafik
jun.
30.
til 6. jul.

På dette værkstedskursus vil vi nærme os naturen fra forskellige vinkler: Naturvandring – Natur-rum, Broderi-eksperimenter, Akvarelværkstede og Grafikholdet.

Du vælger ét værksted for hele ugen og kurset bindes sammen af fælles morgensamlinger, foredrag om kunstens natursyn samt ekskursioner i omegnenes natur.

Se begivenhed →
Familiekursus: Kreativitet, natur, bevægelse og musik (børn fra 6 år og op)
jul.
7.
til 13. jul.

Familiekursus: Kreativitet, natur, bevægelse og musik (børn fra 6 år og op)

Kom på familiekursus på Løgumkloster Højskole i højsommeren 2024. Vi går på opdagelse i naturen, spiller musik, er kreative, hører spændende fortællinger og foredrag og fjoller. Vi tager på strandtur, leger, synger fællessang og danser sammen. Der er garanti for sjov og hygge for hele familien når vi slår dørene op til en uge med familiehøjskole og plads til nye fællesskaber og venskaber.

Nogle aktiviteter er for hele familien, mens andre er for børnene, som deles op i grupper efter alder – og der er også foredrag bare for de voksne. Der er dog altid mulighed for at følge sit barn.

Søskende under 6 år er også meget velkomne, hvis de er i følgeskab med forældre til alle aktiviteter.

Værkstedskursus: Grafik / Kalligrafi / Collage / Stenhugning / Akvarel
jul.
14.
til 20. jul.

Værkstedskursus: Grafik / Kalligrafi / Collage / Stenhugning / Akvarel

Ingen skaber alene. Derfor åbner vi dørene til dette værkstedskursus, hvor kunstneriske og håndværksmæssige grundelementer sættes i fokus.

Du vælger ét værksted for hele ugen, hvor du får mulighed for at udvikle dit eget udtryk under kyndig vejledning fra dygtige undervisere, der vil give dig små og store udfordringer.

Natur og menneske
sep.
15.
til 21. sep.

Natur og menneske

Få stimuleret din naturglæde, når du bombarderes med indtryk, møder forskellige oplægsholdere og hver dag kommer ud i det omgivende landskab. Vi ser på naturen med forskellige øjne, fra naturvejlederens til kunstnerens. Ugens ture er tilrettelagt som vandreture (2-8 km) omkring Løgumkloster samt Nationalpark Vadehavet. Oplev også efterårets fantastiske fugletræk, østersplukning samt fænomenet Sort Sol. Kurset er en kombination af foredrag og ekskursioner til lokale ”habitater”- og du får også mulighed for at udtrykke dig på forskellige måder i ord og billeder, når vi inspirerer dig til at bruge dine naturiagttagelser i vores kreative eksperimentarium. Glæd dig til en uge i naturens tegn.

Jul i Løgumkloster 2024
dec.
22.
til 27. dec.

Jul i Løgumkloster 2024

Velkommen på Løgumkloster Højskoles julekursus, hvor vi byder på inspirerende juledage med både fordybelse og julehygge i godt selskab. Lad roen og julefreden sænke sig, for nu er julen kommen, og glæd dig til spændende foredrag, tænkepauser, filosofi, sang og fortællinger.

Nytårskursus 2024/25
dec.
28.
til 2. jan.

Nytårskursus 2024/25

Vær velkommen til højtidskursus på Løgumkloster Højskole! Vi skal sammen fejre nytårets komme, fordybe os i eksistensen og blive klogere på litteratur, musik og ånd, ligesom vi skal kræses om med nytårets kulinariske fristelser. Ugen er en blanding af kreative værksteder, foredrag, koncerter, naturoplevelser, debatter – og ikke mindst hyggeligt højskolefællesskab med nærvær.

Det Hele Menneske 2025 - Fire ugers indsigt
jan.
5.
til 1. feb.

Det Hele Menneske 2025 - Fire ugers indsigt

Vor tids etiske ideal er ”det hele menneske”, det velassorterede individ med forstand på arbejde, på familie og på sig selv. Men hvad vil det egentlig sige at være hel?

Helheden skal dække alt, fra job til privatsfæren, og ønsket om et liv i balance kan være vanskeligt at opfylde. Men med de aktuelle forandringer i den enkeltes dagligdag, i samfundet og naturen, ligger vejen åben for en god og navnlig bæredygtig udvikling.

Vi har sammensat et fire-ugers kursus, hvor vi afdækker begreber, drømme og tanker, giver plads til kreativitet og refleksion over egen praksis og skaber grobund for frugtbare forandringer.