Frivilligt arbejde

Frivillig på Løgumkloster Højskole – vil du være med?

Har du lyst, tid og måske en særlig interesse for højskolen?

Så er det lige dig, vi mangler til vores frivillige netværk omkring den kulturhistoriske institution, Løgumkloster Højskole. På forskellig vis vil du komme indenfor i varmen og selv blive en del af den gode historie i et spændende fællesskab. Dels som praktiske hjælpere, dels som gode ambassadører.

Du kan være frivillig på forskellige måder

Kursusassistent

Hvert kursus har plads til 2 assistenter

Som assistent følger du undervisniningen og er samtidig klar til at gøre noget ved alle de små ting der opstår. Når projektoren ikke virker finder du pedellen, så underviseren kan komme videre i sit stof. Når der er kaffepause, sørger du for, at alle borde er ryddelige, når I er færdige, og at opvaskevognen er kommet til køkkenet.

Du har tænkt på de friske blomster i rummet, og at der er tændstikker til stearinlysene. Du er opmærksom på, hvis en kursist mangler ved måltiderne eller skal have lidt ekstra omsorg. På nogle dage kan det være, at vi også beder dig om at hjælpe med en opvask, stille borde op, eller med at feje et lokale efter aktiviteterne.

Som assistent på kursus møder du ind nogle timer før alle andre for at hjælpe med indkvarteringen og for at lære kursisterne at kende. På kursusdagene skal du påregne ca. 2 timer til at hjælpe kursuslederen.

Som kursusassistent følger du kurset til halv pris, da du nok går glip af nogle pointer. Til gengæld får du et blik i maskinrummet på højskolen og bliver del af et stærkt team.

Vagter

Der er en del opgaver som er skemalagte. Det kan være klaverspil til morgensamling, chaufførtjans, opvask, rengøring, madlavning eller klargøring af lokaler.

Når du tager en vagt, sparer du højskolen for mange penge - som der så kan bruges til at bygge skolen op.

I disse vagter indgår du som almindelig personale. I samme tempo og med samme ansvar. Derfor skal du læres op til det, du har lyst til at lære og tage en tjans i.

Sjakket og Folket

En gang om ugen mødes de frivillige til at se på særlige opgaver. Nogle er “folket” der møder op. og ser på tavlen hvad man kan tage fat på.

Nogle andre er i et “sjak”, hvor de har ansvar for bestemte opgaver. Det kan være tagrendesjakket med Egon eller havesjakket med Elise.

På arbejdsdagene er vi effektive, men der er også tid til at snakke, spise frokost - vi giver - og at opleve højskolelivet. Hvis der er et foredrag du er interesseret i, er du altid velkommen til at blive.

Der er forskellige måder at være frivillig på.

• Køkken:  madlavning morgen, frokost og aften. Oprydning og opvask

• Klaver til morgensang kl. 8.45-9.15, …

• Bemanding af receptionen

• Havearbejde

• Klargøring af lokaler og rengøring.

• Pædagogiske medhjælpere på familiekurser

• Foredragsholdere

Som frivillig får du bl.a. mulighed for at komme indenfor, blive en del af og deltage i højskolens foredrag og kurser.

Er du interesseret, så kontakt os gerne med det samme med dine spørgsmål og overvejelser. Vi vil gerne vise dig højskolen og hvad der sker bag kulissen.

Af hensyn til den overordnede koordination, beder vi om, at du henvender dig via formular og/eller telefonisk til frivilligleder Birgit Thye-Petersen på 61 69 30 70

Vi glæder os til at høre fra dig.

Tilmeld dig her og bliv en del af teamet på Løgumkloster Højskole