Elise Hvelplund Brink - på barsel

Elise Hvelplund Brink

Naturvejleder. Miljøplanlægger. Biolog. Natur- og friluftsmenneske. Haveentusiast med egen køkkenhave lidt udenfor Løgumkloster. Formidler på Sagnlandet Lejre. Opvokset i Thy.

Samspillet mellem naturen og mennesket har min store interesse. Hvad enten det er historien om Vadehavet og marsken, opdyrkning af hederne eller menneskets brug af naturens vilde planter. Hvorfor ser landskabet ud i dag, som det gør? Som underviser på Løgumkloster Højskole vil jeg gerne stille skarpt på kulturlandskabet og menneskets samspil med naturen. Samtidigt brænder jeg for at formidle naturens mangfoldighed og skabe mere vild natur, hvor vi bor. Løgumkloster Højskole ligger omgivet af skove, enge og vandløb, som rummer en unik natur- og kulturhistorie.

Den bæredygtige omstilling af vores samfund og ønsket om at handle på lokalt niveau er vigtig – og jeg ser Løgumkloster Højskole som et sted, hvor vi sammen kan udvikle og afprøve metoder til at leve mere bæredygtigt – eksempelvis i forhold til selvforsyning og dyrkning af fødevarer. Med udgangspunkt i Løgumkloster Højskoles køkken- og frugthave følger vi processen fra jord til bord og afprøver metoder til dyrkning, høst og konservering af råvarer – herunder også at sanke i naturen. Cisterciensermunkene, der bosatte sig ved Løgumkloster, var i høj grad selvforsynende og bragte en stor viden om havebrug og lægeurter med sig. Denne historie vil jeg gerne perspektivere til nutidens skovhaver og alternative dyrkningsformer med permakultur.

elise@lkhs.dk

Jon Pedersen